StuiosS19 Digitalprouton Logo

Vad är en bra reklamfilm?

Du har ett företag och vill marknadsföra dina produkter eller tjänster med en riktigt bra reklamfilm. Hur ska du tänka när du skapar reklamfilmen?



Snabbt förstå produkten eller tjänsten

Den presumtive köparen måste förstå vad du säljer. Är det en bil, ett bokföringsprogram eller en onlinetjänst? Är det en mer avancerad tjänst eller produkt bör du mycket snabbt och pedagogiskt förklara hur den fungerar. Gärna inom ett par sekunder. Så att personen ser att du har något relevant att erbjuda.


Förbättra livet för köparen

Den bästa marknadsföringsmetoden är att erbjuda något som verkligen förbättrar livet för kunderna. På vilket sätt kan dina tjänster eller produkter hjälpa dina kunder eller göra kundernas liv bättre? Även om du säljer underhållning kan din vara göra stor skillnad i kundernas liv. När du sedan skapar reklamfilmen ska du fokusera på just det. En app som gör att något tar 10 sekunder istället för två minuter. En kaffemaskin som maler tyst (så att barnen inte väcks), men ändå ger underbart kaffe. En verkstadsmaskin som kan göra flera saker inom produktionen, så att företaget sparar tid och plats.


Identifiering

En bra reklamfilm gör också att målgruppen identifierar sig med din produkt och den livsstil som associeras med den. Ett bankkort som ger dig möjligheten att leva ett intressant och aktivt liv. Kläder för en urban livstil. En verkstadsmaskin som ingenjörer associerar med intelligens. Det spelar ingen roll om din målgrupp är trötta småbarnsföräldrar, unga studenter eller pensionärer som fiskar: när de ser reklamen måste de känna en identifikation med företaget och vilja leva det liv som reklamfilmen förmedlar.


Skapa action

Sist men inte minst måste en reklamfilm skapa action. Få tittaren att vilja ta del av något erbjudande eller skriva upp sig för nyhetsbrevet. Målet är ju att sälja produkter och tjänster. Först måste kunden alltså ha förstått vad du säljer, sedan hur produkten eller tjänsten kommer att förbättra deras liv och slutligen att de helst bör agera redan idag.